Van stilzitten verzwakken de spieren, dat is algemeen bekend. Het is dus belangrijk om ze te trainen, al is het maar een half uurtje per dag. Hetzelfde geldt voor onze werkspieren, want hoe langer iemand ziek thuiszit, hoe moeilijker het wordt om weer aan het werk te gaan. Ergo, hoe meer het u als werkgever gaat kosten. Zorg er dus voor dat de werkspieren niet verslappen en bied uw werknemer de mogelijkheid om te werken voor een sneller herstel. Hoe? Dat leest u hier.
We denken vaak dat ziek zijn hetzelfde is als arbeidsongeschiktheid. Maar dit gaat in veel gevallen helemaal niet op. De kantoormedewerker met bijvoorbeeld een hernia die voorlopig niet meer kan zitten, is wellicht geholpen met een hoog/laag bureau of werk waarbij hij veel kan lopen, al is het maar voor een paar uurtjes. De productiemedewerker met een gebroken been, kan juist nog wel zittend werk doen en dus tijdelijk op een andere afdeling ingezet worden. Er liggen altijd wel wat klusjes die al maanden gedaan hadden moeten worden maar waar niemand aan toekomt; vensterbankklusjes, noem ik die. U hoeft dan alleen maar vervoer te regelen. Aardige collega’s zijn vaak bereid om dit op zich te nemen en anders kan een taxi uitkomst bieden. Dat is altijd nog goedkoper dan wanneer de werknemer thuis blijft.
Maar hoe komt u te weten wat een zieke werknemer nog wél kan? Het meest logische is om het de werknemer zelf te vragen. Toch zult u dan niet altijd het juiste antwoord krijgen. Soms door onwil, maar vaker nog omdat de werknemer het zelf ook niet goed kan bepalen. Hij zal zijn beperkingen bagatelliseren of juist te veel benadrukken. Een objectief oordeel kunt u niet altijd van uw zieke werknemer verwachten. Los daarvan is het natuurlijk wel goed om contact te houden met de zieke werknemer. Zorg dat hij zich betrokken blijft voelen bij de organisatie, ook dat is een stukje werkspieren trainen.
Het objectieve oordeel krijgt u van de bedrijfsarts. Die legt in het Inzetbaarheidsprofiel (IZP) vast waarin de betrokkene wel en niet beperkt is. Alle onmogelijkheden worden hierin beschreven, maar gelukkig blijft er meestal ook nog een hele reeks mogelijkheden over. Dit medisch objectief oordeel is leidend bij hervatting van werk. Het IZP wordt rond het eerste verzuimjaar opgesteld, het opschudmoment heet dit in Poortwachter termen. Maar zo lang hoeft u niet te wachten. Sterker nog, het is heel belangrijk om zo snel mogelijk de bedrijfsarts te bellen. Dan kunt u bespreken welke mogelijkheden er zijn voor de werknemer om ondanks zijn ziekte toch in de roulatie te blijven. Dit is beter voor beide partijen, want het kan niet vaak genoeg gezegd worden: werken zorgt voor sneller herstel. En elke dag dat een werknemer ziek thuiszit kost uw bedrijf veel geld.
Om u te ondersteunen bij uw inspanningen om de werknemer weer aan het werk te helpen, kunt u een arbeidsdeskundige inschakelen. Deze kan coachend optreden, maar ook als adviseur (waarbij het IZP wel altijd leidend is). De arbeidsdeskundige zoekt dan eerst intern en later ook extern naar mogelijkheden om de werknemer weer aan werk te helpen. Een arbeidsdeskundige is een onafhankelijke partij, helpt u out-of-the-box te denken en scheelt u veel kostbare tijd. Bovendien geeft u met het vroegtijdig inzetten van een arbeidsdeskundige het signaal af dat u de problemen van uw werknemers serieus neemt. Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op.