Waardevol dagritme

Langdurig zieke werknemers krijgen allemaal te maken met het wegvallen van structuur, ze hebben geen dagritme meer. Dat zorgt bij veel mensen voor problemen. Het kan leiden tot schuldgevoelens. En na een tijdje kan je werknemer zich zo lamgeslagen voelen dat alles negatief voelt en het kans op herstel steeds kleiner wordt. Hoe kan je als werkgever deze neerwaartse spiraal ombuigen? Lees de tips.

Toon begrip

Langdurig ziek zijn betekent een compleet andere leefstijl. Alle vertrouwde ritmes gaan op de schop. De wekker hoeft niet meer gezet, koffie- en lunchpauzes bestaan niet meer. Hobby’s en uitstapjes worden stilgelegd. Werk en sociaal leven staan stil.
Laat merken dat je begrijpt dat dit moeilijk is. Vertel dat je snapt dat ziek zijn geen veredelde vakantie is. Stuur een kaart, bel hem eens op en vraag ook of hij langskomt op de zaak. Bijvoorbeeld elke vrijdagmiddag op de vrijmibo of een ander vast tijdstip in de week of de maand. Zo bouw je samen aan een klein beetje structuur. Je laat merken dat je werknemer waardevol voor je is en je draagt uit dat je verwacht dat hij terugkomt.

Bied concrete hulp

Aan de andere kant krijgt de zieke werknemer het ook heel druk. De agenda loopt vol met afspraken bij de huisarts, het ziekenhuis, de bedrijfsarts, fysiotherapeut of burn-out coach. Terwijl de zieke of net-herstellende werknemer meestal al niet zoveel energie heeft. Daarbij zijn die afspraken verspreid over de tijd en sluiten ze niet aan bij het dagritme.
Vraag of je werknemer het allemaal aankan. Heeft hij hulp in zijn omgeving? Heeft hij vervoer naar het ziekenhuis? Als er een hulpvraag komt, dan is er wellicht een collega die hem wil begeleiden. Kun je die als werkgever vrijmaken om dit (betaald) te doen?

Structuur in de dag

Je kunt ook professionele begeleiding organiseren. Een coach helpt met het aanbrengen van structuur in de dag en kan zo voorkomen dat je werknemer in de stress schiet en weg wil kruipen onder het dekbed. Bij WerkWegen zorgen we dat de werknemer een weekoverzicht bijhoudt met tijd voor inspanning en voor ontspanning. Een coach lijkt misschien een hele grote stap maar het blijkt dat zeker werknemers met een burn-out sneller herstellen met behulp van een herstelcoach. Dat is voor beide partijen gunstig. Hoe sneller de werknemer weer beter is, hoe minder het je bedrijf kost.

1e en 2e spoor

Een coach inschakelen kan al tijdens het 1e spoor. De coach kan dan ook helpen bij het opbouwen van arbeidsritme en -conditie. In het 2e spoor komen er voor de werknemer nog een heleboel verplichtingen bij die te maken hebben met de zoektocht naar passend werk elders. Ook hierbij kan een coach de werknemer ondersteunen. Wil je weten hoe we dat aanpakken? Kijk eens bij ervaringen bij WerkWegen of bij ervaringen bij Focus-Vooruit, daar lees je wat herstelde werknemers hebben ervaren.

Wilt uw weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op.